Klicker..

Jag som testade klicker för några år sen tappade snabbt intresset.. I tisdags var det sista tillfället på unghundskursen (mycket tråkigt att det inte är fler träffar..) och där fick vi lära oss hur man "klickar in" hundarna. Fisen och jag kämpade verkligen in i det sista men hon var inte riktigt med på noterna. Som vanligt!
Igår körde jag ett pass här hemma och det var samma visa där..hon ville inte riktigt.. Så jag bytte hund! Tog in Trollet i köket och Fisen fick snällt sitta utanför grinden och titta på. Det tog Trollet ca fem minuter så hade hon fattat grejen! 

Och, såhär går det till! 

För att få hunden att förstå vad klicket innebär så får man börja enkelt. Jag håller min hand bakom ryggen och tar fram den, "presenterar den" för hunden. Alltså håller den öppen och stilla. När hunden så lite som bara tittar åt handen klickar jag och ger belöning. Jag håller handen bakom ryggen och upprepar flera gånger. Snabbt lär sej hunden att om den tittar på handen klickar jag, belöning kommer. När det fastnat tar man steget längre, hunden ska trycka nosen mot handen. Eftersom hunden har vanan inne att titta och bli klickad så tittas det bara. Jag håller still handen och väntar ut hunden. Frustration kommer då hunden inte förstår vad som förväntas och då kan det hända att hunden "pekar" mot handen eller t o m buttar på den, direkt klickar jag och belöning kommer. Så fortsätter jag till hunden lägger nosen mot min hand! 

När jag testat Trollet igår och det var dags för hennes paus så gjorde jag ett nytt försök med Fisen.. Hon hajade grejen direkt! Precis som om hon tjuvkikat på Trollet. Min lilla gulleunge! Idag har vi tagit fram en sittdyna som vi ska klicka in.. Så kul!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback